Pumpkin pin cushion



Aku nak tunjuk bagaimana nak menghasilkan pumpkin pin cushion ini.....ada dua cara sebenarnya.....yang aku tahulah....tapi hari ni aku tunjuk cara yang paling senang tapi sebelum mula aku bagi amaran dahulu...sediakan plaster untuk jari dan juga playar...........:) Mula-mula potong kain empat segi untuk 2 keping.....contoh seperti di atas.........saiz mengikut selera masing-masing kalu nak besar, potong besarlah dan sebaliknya......aku nak besar senang nak cucuk banyak pin...............



tandakan bahagian yang ingin dijahit , kemudian jahit kiri dan kanan serta bahagian bawah dan pastikan satu bahagian tidak dijahit untuk dimasukkan polyfill(dah tahu nama bahan untuk stuffing) bahagian bawah mesti jahit tangan tau..............Kenapa????






tarik bahagian bawah tadi sekuat dan serapat yang boleh....kemudian matikan jahitan tersebut seperti contoh di atas....


terbalikkan kain tersebut dan mulalah masukkan polyfill tadi.....sampai penuh......



kemudian jahitkan dibahagian atas dan tarik sekuat yang boleh



jahit berulang kali supaya tidak terbuka......kemudian matikan jahitan tersebut.......


beginilah rupanya..........




cucuk jarum menggunakan benang sulam pada bahagian bawah tapak.....seperti di atas..............




jangan terkejut.....setelah beberapa kali jari luka akibat tercucuk jarum....aku terpaksa menggunakan kaedah ini......



jahit dan tarik sehingga bentuknya seperti ini.....kemudian matikan jahitan tadi.....



pandangan sisi.........


untuk daun pula, potong dan jahit seperti di atas.....kalau tak nak taruk daun bolehlah buat tangkai......sorry ye daunnya tak seperti daun pumpkin.........




inilah hasil pin cushion yang telah siap........

0 comments:

Post a Comment