Rantai Fabrik

kadang-kadang bila tengah ada mood nak berkrafting ni...dalam satu masa boleh buat sampai 2-3 ideas..kalau x ada mood...hmmmm..langsung tak nak sentuh apa-apa...Hari ni aku akan ajar macamana nak buat rantai bersantai yang cantik dan menarik...menggunakan t-shirt lama ...

 Apa yang perlu adalah manik kayu...ingat tak suatu masa dulu...mak-mak kita dulu suka gantung hiasan berjurai di pintu...mengantikan langsir....tak tahu samada sekarang masih ada lagi tak...so..ini adalah lebihan manik kayu yang aku simpan....lama tau...lebih dari 15 tahun...tak sangka berguna jugak...tapi kalau tak ada, boleh guna manik plastik yang biasa..saiz ikut suka kita....


Baju t-shirt aku yang lama...potong dalam lebarnya 2 inci dan panjang 14 inci..kalau ada banyak manik...lebihkan panjangnya..


lipat kain yang dipotong tadi...dan jahit di bahagian tepi..kalau  nak cepat, guna mesin jahit..kalau tak ada..pakai jahit tangan aje..pastikan lubangnya tak terlalu kecil atau besar sangat..

 macam ni ye...jahit bahagian tepi..



lepas tu, terbalikkan kain tersebut....so tak nampaklah bahagian yang kita jahit tu...

Anggaran panjang 4 inci..simpulkan dahulu kain tersebut..jangan terlalu ketat...kalau tak nak simpul...boleh terus jahit dan lilit benang mengelilingi kain tersebut...masukkan manik kayu ke dalam kain tersebut..

 
pastikan manik tu betul-betul kemas dan ikat atau lilit dengan benang dan matikan dengan ikatan...pastikan benang itu panjang untuk memudahkan proses melilit..
 
Pastikan benang yang lebih tu, di masukkan ke dalam kain supaya tidak nampak...ulang lagi proses tadi...cucuk jarum pada hujung kain yang ada manik dan lilit berulang kali dengan kemas dan ketat..lepas tu, matikan lilitan tersebut..

manik-manik yang telah siap dibalut dan dikat pada kain...sayang...manik kayu aku tak banyak...

untuk nampak lebih menarik..aku buatkan bunga lolipop (boleh check pada post yang lama) dan jahitkan pada rantai manik tadi..


rupa bunga yang telah disambung pada rantai tersebut...tetapi masih terlalu pendek...so aku kena buat sesuatu..
potong 3 helaian kain tadi , lebar lebih kurang dalam 1cm...panjang kain ni..agak2 ajelah...mengikut kesuaian rantai yang kita nak..kemudian aku simpulkan pada bahagian hujung dan jalinkan ketiga helaian tadi...macam kita buat jalinan pada rambut....
 

lepas tu simpulkan di bahagian hujung kain tersebut dan potong sedikit kalau hujung yang lebih tu panjang sangat...

 Masukkan lebihan tadi pada bahagian rantai tersebut...pastikan ianya dibentuk seperti bentuk bulat..supaya nampak seakan_akan sama dengan manik yang telah dibalut..




Siap rantai dari kain perca....tak perlukan modal yang banyak...yang penting kreativiti dan kemasan hasil kerja..

2 comments:

Unknown said...

mana nak dpt manik kayu ni ?

Unknown said...

mana nak dpt manik kayu ni ?

Post a Comment