My Mini Poket Money Bag

Mini poket money bag...hari ni nak tunjuk cara yang paling mudah dan senang untuk hasilkan mini poket money menggunakan frame....tak perlu susah2 nak cari template...yang perlu hanyalah metal frame..

  
Mula-mula ukur saiz frame dan buat template berdasarkan saiz frame tersebut.Aku buat bulat aje..tapi kalau nak buat bentuk lain pun boleh...tapi yang penting..bahagian atas mesti mengikut saiz bentuk frame metal tersebut.

Ini adalah bentuk yang aku lukis...tak perlu bentuk yang susah sangat terutama bagi yang baru nak belajar buat. Bulat pun kuit jugak..lepas tu gunting kertas tersebut dan pindahkan pada kain yang dikehendaki..

Kain yang telah dipotong...bahagian dalam dan bahagian luar..Lain kali kena gosok dulu...tak elok pulak nampak dlm gambar...berkedut!!!

 
Tandakan di hujung frame pada kedua-dua bahagian kain tersebut...supaya kita tahu bahagian yang perlu dijahit ..dan juga bahagian yang perlu dilekatkan metal frame..


 Cantumkan kedua helai kain yang sama corak...jahit pada bahagian yang telah dilukis dan ditanda..rupa yang telah dijahit...


Apabila kain yang bercorak tu dimasukkan ke dalam kain kosong...jahitkan kedua bahagian tersebut...tapi pastikan kedudukan kedua bahagian ini sama..

 
  Pastikan tinggal ruang tak berjahit sedikit..supaya senang untuk menarik keluar kain yang bercorak tadi..

 
macam nilah rupanya bila ditarik keluar...yang tidak bercantum itu akan kita jahitkan atau lekatkan metal frame tadi

 
Pandangan tepi...seeloknya perlulah digosok supaya bentuknya nampak cantik dan kemas




 Letakkan  metal frame tadi..untuk pastikan saiz mulut beg tersebut sama lebar ngan metal frame tadi..pinkan keliling kain tadi supaya senang untuk menjahit



 

Nilah rupa yang telah siap dijahit....

0 comments:

Post a Comment